Elever og lærere ved Gylland skole, Hovin i Melhus (Ingressbilde)

(Trykk på bildet for full størrelse)

Omgangsskole

Hører til Barnetrinnet

De vedlagte kildene forteller på hvert sitt vis hvordan omgangsskolen kunne være på 1800-tallet. Det kan også være lurt å ta et blikk på de artiklene som ligger relatert til oppgavesettet.

1. Beskriv hver av de tre kildene. Bruk sentrale spørreord for å finne ut mest mulig om kildene: Når? Hvem? Hva? Hvor? Hvorfor?
2. Ut i fra det du har lest om omgangsskolen i kildene og artiklene, hvor mye tror du elevene lærte?
3. Hva tenker du når du leser at det var litt skriving "i de skoler hvor læreren selv kunne skrive mer enn sitt eget navn"?
4. I kilden "Skolemateriell og timeplaner" fra Børsa står det at læreren greide seg med kun det aller nødvendigste. Hvordan samsvarer det med kilden "Innhold i skolekiste 1835"?
5. Timetabellen fra Inderøy viser lange skoledager. Nevn noe av det elevene skulle lære i løpet av skoledagen.

Kilder